Մ. Խորենացի
ՄովսեսԽորենացինեզակիգրականդեմքէմերհինմատենագիրներիմեջ: Նա14 դարշարունականնվազհետաքրքրությունէշարժելհայժողովրդիևբանասիրությանմեջիրՀայոցպատմությամբ, ործառայելէիբրևուսմանառարկաևիբրևուսումնասիրությաննյութ: Ավելիքան10 դարայսգրվածքըեղելհայազգիմիակդասագիրքըիրհինանցյալիհետծանոթանալուհամար, եղելէաղբյուրևօրինակհետագապատմիչներիհամար: Ամենաբարձրգովեստներովհիշումեննրաանունը-տիեզերահռչակյալքերթող: Պատմահայր, Քերթողահայրն(իբրևհատուկնրանսեփականտիտղոս): ՆրանկոչելենհայՀերոդոտոս:
Խորենացումասինկենսագրականտեղեկություններքիչունենք: ՆրանցիցմեծմասըհաղորդումէինքըհեղինակըՊատմությանմեջպատահականկերպով: ՍրանցվրապետքէավելացնելժամանակովնրանմոտիկունրանծանոթՂազարՓարպեցուկարճառոտ, բայցշատկարևորվկայությունը:
Խորենացիանունը, որովկոչվումէՊատմահայրը, ցույցէտալիս, որնաժնվածպետքէլինիԽորենկամԽորեանվայրում: Այսանունովքաղաքկամգյուղհայտնիչէրմինչևվերջինժամանակներս: ՆաերբեմնկոչվումէնաևՏարոնացի(ՏարոնգավառումեղելէԽորնիկամԽորոնանունովմիգյուղ):
Նրածննդյանտարիննույնպեսորոշակիհայտնիչէ: ՀիմնվելովՍամվելԱնեցուժամանակագրությանվրա` բանասերները, սկսածԵն-ՄարտենիցմինչևԷմինըևՍտեփանեն, ենթդրելեն, թենածնվածպետքէլինի370 թվականինևմեռած490-ին` 120 տարեկանհասակում: ՄեկայլենթադրությանՄովսեսԽորենացինծնվածպետքէլինի410 թվականիմոտ: ՆամանկությանտարիներումսկզբնականկրթություննստացելէՀենցՍյունիքում, ս.Մեսրոպիայնտեղհիմնածդպրոցում, ինչպեսվկայումէԿորյունը: Աչքիընկնելովընդունակություններով` նա15-16 տարեկանհասակում, այսինքնմոտ427 թվականին, ուղարկվումէՎաղարշապատ, Հայոցայնժամանակվակենտրոնականվարժականը, որտեղուսուցանումէրինքըս.Մեսրոպը: Այստեղէլնաուսնումէ5-6 տարի, բացիհայերենիցսովորելովնաևհունարենևասորերեն:
Նրաանունովմերձեռքնենհասելհետևյալինքնուրույնաշխատությունները`
1. ՆերբողյանՀռիփսիմյանց, երիտասարդհասակումգրված:
2. ՊատմությունՀռիփսիմյանց:
3. ՃառՎարդավառի:
4. ԹուղթառՍահակԱրծրունի:
5. ՊատմությունՀայոց:
Բայցսրանք, բացիՊատմությունից, կասկածելիեն` իբրևանհարազատգրվածքներ` Խորենացունվերագրված: ՆրաթարգմանականաշխատություննէՊիտոյիցգիրքը:
ՊիտոյիցգիրքըթարգմանությունէհունարենիցևհավանորենԽորենացուանդրանիկաշխատանքներիցէ, գուցեհենցԱլեքսանդրիայումուսանողությանժամանակթարգմանված, որովհետևհունաբարլեզուննրամեջշատավելիէնկատվում, քանՊատմությանմեջ, որըՊատմահայրըգրելէԱլեքսանդրիայիվերադառնալուցմոտ40 տարիհետո, երբերկարկյանքըհայմիջավայրում, հայերենգրքերիընթերցումը, հայերիհետշփումըշատմեղմացրելուչափավորելէիննրաերբեմնիծայրահեղհունաբանությունը:
Նրագլուխ-գործոցնէՀայոցՊատմությունը, որըանմահացրելէԽորենացուանունըևմնացելէանմահհիշատակարանհայմատենագրության:
Խորենացինառաջինհայպատմիչնէր, որնիրպատմագրականերկիհիմքումդրելէրպատմափիլիսոփայականևքաղաքականհայեցակարգ: Դրանովէլդուրսէգալիսզուտպատմագրությանշրջանակներիցևթևակոխումփիլիսոփայությանբնագավառը, որտեղհանդեսէգալիսորպեսվառարտահայտվածաշխարհիկմիտումներունեցողսոցիալ-քաղաքականմտքիհիմնադիր[1]:
Խորենացուտեսականկարևորկանխադրույթներիցէայն, որհասարակականկյանքըենթակաէռացիոնալկարգավորման: Խորենացումոտայդընկալումըգալիսէհինհայոցաշխարհաճանաչողությանռացիո*նա*լիս*տականմոդելից: ՍակայնսխալկլիներմերժելնաևանտիկփորձիազդեցությունըԽորենացուվրա: ԱռավելորոշակիայնձևակերպվածէԱրիստոտելիմոտ, ըստորիպետությանլավկարգաբերվածությունըկախվածէգիտելիքիցևազատկամքիցևոչերբեք` ճակատագրից(Պոլիտիկա, 1332 a 30): Զարգացնելովայսմիտքը` Պոլիբիոսըհամեմա*տումէբժշկիևպատմագրիմասնագիտությունները: Նրանցիցմեկըհոգումէքաղաքացիներիմարմնիառողջությանմասին, մյուսը` նրանցհա*մա*կե*ցութ*յանսոցիալ-իրավականկայունության[1]:
Комментарии
Отправить комментарий